Det er tid for sommer og med det en god del festivaler rundt om i Norge. Mange er gjengangere, men noen festivaler er helt splitter nye, slik som byfesten i Haugesund. For første gang skal sildebyen arrangere en fest midt i sentrum, slik som veldig mange andre byer på deres størrelse gjør hvert år. Haugesund, som er mest kjent for sild og fotballaget som spiller i eliteserien, gjør nå sitt inntog som en musikalsk by og det kan være lurt å sette av litt av sommeren på dette jomfru-arrangementet om du er glad i god musikk.

Kan bli en årlig tradisjon

byfest i Haugesund er altså noe nytt, men det er mange som både ønsker og håper at byen skal få dette til som en fast tradisjon. Et av triksene for at det skal skje, er at folk faktisk finner artistene og arrangementene i forbindelse med en slik fest, interessante. Klarer de å få folk til å både trives, bruke penger og snakke om det i sosiale medier, blir slike byfester fort en happening som fremsnakkes av de som deltok. Da er man langt på vei til å skape en årlig tradisjon for en slik festival. Det finnes mange slike festivaler – små og store, som utelukkende overlever på framsnakking og sosiale medier. Det gjør det plutselig hipt å besøke gamlebyen igjen.

Aktuelle artister er viktige

Å ha aktuelle artister på en musikkfestival er ekstremt viktig. Det, blandet med «gamle» klassikere som «alle» har et forhold til, gjør at man nesten kan sikre pengene og planlegge en oppfølger året etter. En god musikkfest tilbyr mye variert for sine artister og det er gjerne slike oppdrag de elsker. En backstage med kreative møbler, eller et tilbud om silde-fiske utenfor Haugesund, kan være så eksotisk for mange reisevante artister at de nærmest konkurrerer om å takke ja til slike oppdrag. Her kan man få tak i aktuelle artister som gir en slik nyvinning et godt media-navn allerede før den starter og billettsalget kan dermed fyke i været. Alle arrangører elsker ordet «utsolgt» når det kommer til festivaler.

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *