Mellom Argentina og Uruguay, over Rio de la Plata, stredet mellom hovedstedene Buenos Aires og Montevideo opererer bil- og personfergen som er døpt Fransisco, etter paven selv, sannsynligvis verdens raskeste ferge. Fergen er bygget ved det australske verftet Incat, et legendarisk verft som står bak 60 % av verdens samlede flåte av hurtiggående personferger om man regner lastevekt på over 750 tonn. Fergen som laster 1000 passasjerer og 150 biler samt en stor taxfree-butikk er et av verdens raskeste fartøyer med en toppfart på utrolige 58,1 knop, eller 107,6 kilometer i timen. Havets Concorde Den høye hastigheten til fartøyet kan tilskrives kombinasjonen av en innovativ utforming av katamaranens baug, utviklet av Incat for å oppnå optimal brytning mot bølgene, samt bruk av lett aluminium, og den kraft som frembringes av skipets to gassturbiner fra GE og to sterke jetmotorer fra Wartsila. Selv om skipets luksuriøse innredning ikke har gjort det enkelt å holde vekten nede har Intec klart å kompensere ved gode vektreduksjoner i skipets konstruksjon. Francisco er den største katamaran som har operert på flytende naturgass som viktigste drivstoff og er det raskeste, mest økologiske og effektive fartøyet i verden innenfor sitt segment.