Bygget ved Ramser Shipyards på Isle of Man i 1863, da under navnet Euterpe, er Star of India verdens eldste seilskute som fortsatt er i aktiv drift. Hun er en 1318 tonns bark, opprinnelig fullrigger, bygget i jern, 205 fot lang. På den tiden da hun ble bygget var jernkonstruerte skip fortsatt en eksperimentell byggeform. Skipets jomfruseilas skulle gå fra Liverpool til India, men skipet kolliderte med en spansk brigg utenfor Wales, fikk store skader på rigg og bom, og utløste et mytteri ombord. Tilbake i havn ble mesteparten av mannskapet kastet i fengsel, skiftet ut og på andre forsøk løp hun inn i en orkan, mistet hovedmasten og klarte såvidt å berge seg til land. Etter disse to mislykkede ferdene gikk hun en tid som passasjerferge i New Zealand før hun i 1901 ble solgt til ‘Alaska Packers’ Association’ i San Fransisco der hun i 1902 begynte å frakte forsyninger og mannskap fra Oakland, California til en fiskefabrikk ved Nushagak, Alaska hvor laks ble konservert, pakket på boks, og sendt i retur. Hun gjorde 22 turer til Alaska før hun i 1923 ble lagt i opplag, ettersom dampbåter da var blitt overlegne på denne type trafikk. Gjennom den store depresjonen i USA på 1930-tallet og andre verdenskrig ble hun liggende å forfalle, inntil Alan Villiers selv en erfaren skutekaptein og forfatter, på slutten av femtitallet kom til California for å forelese. Da han så det ynkelige forfalne skipet, engasjerte han sin bekjentskapskrets og fikk på plass finansiering for oppussing av skipet. Etter nær tjue år, i 1976 kunne hun igjen seile igjen. Hun fungerer nå som et skoleskip ved det maritime museumet i San Diego og seiler minst en gang i året, og er vertskap for en rekke maritime utstillinger. Les mer.