Et stykke oppe på Finlands vestkyst, omtrent på samme breddegrad som Trondheim, ligger den lille, idylliske, finlandssvenske byen Jakobstad. i Bottenvika, helt nord i Østersjøen, ligger også båtfabrikken Nautor, særlig berømt for seilyachtene kjent som Swan. Skipsbyggertradisjonene i Jakobstad strekker seg tilbake til 1500-tallet og siden den svenske flåtens storhetstid på slutten av 1600-tallet har det vært kontinuerlig drift av forskjellige verft i området. Tilgang på tømmer og arbeidskraft har i kombinasjon med den dype havnen gjennom alle århundrer gjort det til et naturlig sted å legge driften.
Somrene i Jakobstad er varme, solrike og lyse. Men vintrene er bitende kalde og isen biter seg fast helt inntil Nautors fabrikk. Og det er nettopp om vintrene aktiviteten er på topp i de store produksjonshallene hvor de raske, velseilte, Swanyachtene blir bygget med moderne teknikker og i svært høy kvalitet. Det hele startet i 1966 med båtbygger Pekka Koskenkylä, og den første modellen som fikk møte vårslippet var en 36 fots seilbåt i glassfiber med enestående egenskaper. “Tarantella” ble en av de første yachtene bygget i dette materialet. Allerede i 1973 var Swan på radaren for seilfrelste verden over da de rullet ut en 65-fots super-yacht, den berømte Swan 65, som allerede samme år skulle vinne den aller første Whitbread-seilasen, idag kjent under sitt nye navn Volvo Ocean Race. Se hvilke båter som deltok i det første Whitbread Around the World-seilaset her Swan 65 er et eksempel på ypperlig ingeniørkunst og var på sin tid den største glassfiberyacht i markedet. Den ble produsert helt frem til 1989. Siden 1980-tallet har Swan blitt designet av den kjente argentinske båtdesigneren Germán Frers.Over 700 yachts er produsert etter mesteren Germán Frers tegninger. Han står også bak dagens store flaggskip, den imponerende Swan 115. Alle arbeider på yachten gjøres lokalt, så nær som møblementet. Ikke langt unna fabrikken i Jakobstad, ved Kronoby, jobber 35 personer inkludert 18 snekkere med møbler kun til Swan. Det tar seks-syv måneder bare å ferdigstille møblene til en Swan 115. Se video av Swan 115 her I forbindelse med Swans 50-års jubileum i 2016 ble det utropt en designkonkurranse for Swans jubileumsmodell, og det var en annen eminent argentinsk designer, Juan Kouyoumdjian, som gikk av med seieren. Modellen er døpt Club Swan 50. Den er bygget for stor fart og cruise, i karbon/epoxy kompositt, og selv om den er skapt for racing med fullt mannskap kan den, slik som typisk for mange andre Swan-modeller, enkelt skaleres ned til cruise. Yachten er rigget med et elektrisk vinsj-system og alle seilfunksjoner kan styres via dette. Den kan seiles av to personer på en weekend-tur. Som racing-yacht er den forventet å markere seg kraftig i 2018-mesterskapene. Utropsprisen på en Club Swan 50 ligger på ca 900 000 euro.